søndag 19. juli 2009

Nok en bokanmeldelse fra sommerlesning


Jeg er ingen krim-leser, men i mangel på annet tilgjengelig en dag grep jeg fatt i boken Marions slør av Roy Jacobsen. Min mannn hadde akkurat lest den, og var særdeles lite fornøyd med den. Han kaldte det bortkastet tid.
Derfor hadde jeg kanskje ikke så store forventninger, men jeg må si at boken faktisk ikke avskrekket meg fra å lese flere krimbøker. Jeg synes boken var velskrevet med mange flotte tankerekker og metaforer. Fant til og med et par sitater jeg har skrevet ned til bruk i andre anledninger. Litt langtekkelig et stykke midtveis, der det ikke skjedde noe. Alt i alt synes jeg boken var såpass god at jeg gir den terningkast 5.
Boken handler om et team etterforskere, som har til oppgave å arbeide med drapssaker med flerkulturelt tilsnitt. Vi følger Marion, hennes to kollegaer og hennes sjef i et forsøk på å løse en sak som begynner med at en muslimsk kvinne blir funnet drept. Hun mangler en hånd. Noen uker senere finner man en hånd med jentas ring et annet sted i byen, og jakten på morderen er i full gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar