søndag 2. desember 2012

Hjemmelaget sylte til jul

Jeg har for første gang laget hjemmelaget sylte til jul - ikke såå vanskelig, men kjempegodt.

Slik gjorde jeg:

Kjøpte 4 lettsaltede svineknoker på tilbud, som jeg lot trekke i vann i stor kjele på kokepunktet i 2,5 time.
Så la jeg et oppklippet putevar i boummel på størrelse med et kjøkkenhåndkle, i en brødform.
I tillegg blandet jeg en pose (25 g) av hver av følgene i en liten skål: gelantinpulver, allehånde, nellik og ingefær.

Når knokene var ferdig trukket, tok jeg disse opp av kjelen, og lot litt vann renne av i et dørslag.
Videre hakket/ delte jeg opp knokene i biter og skar bort det meste av fettet (fordi jeg ville ha den så mager som mulig).
Så la jeg et lag på halvannen cm kjøtt i forma, krydret godt med krydder-/gelantinblandingen. Videre la jeg dette videre lagvis til forma var full.
Så pakket jeg putevaret godt rundt alle sider, tok den opp av brødforma og surret godt med bomullstråd/hyssing. Den hadde fort for å falle litt fra hverandre da, men festet seg sammen når jeg så la den innpakede sylta og lot den trekke i det samme vannet i 20 minutter. Jeg helte over resten av krydderblandingen (men kunne holdt igjen noe av blandingen, om jeg ikke likte kraftig smak).
Etter å ha tatt sylta forsiktig ut av kjelen, lot jeg overflødig vann renne av på rist i vasken, før jeg la den tilbake i brødforma.
Jeg presset sylte med å legge over et stekebrett med noen vedkubber på. Dette sto til press i et døgn på verandaen i kjøleskapstemperatur.
Dagen derpå ble sylta pakket ut av form, hyssing og putevar. Jeg delte den i 3 deler og putet 2 av disse i fryseren til jul. Resten har gått til nytelsesrik kveldsmat på brødskive eller lefse med sterk sennep på. Og- vips var det både lukt og smak av advent i huset

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar