fredag 26. mai 2023

Lemoncurd - sitronkrem


Mm …nydelig kombo av syrlighet, friskhet og litt sødme med frisk gul farge. Utgangspunktet for oppskriften er hentet fra kurs hos konditoren Pascal, men med mine egne justeringer. Kan brukes til kakefyll eller til is, eller på toppen av pavlova med krem

Finrevet skall av en stor sitron (bare det ytterst gule)  vask skallet godt først  

160 g presset saft fra ca 4-5 ferske sitroner (sil av sten og kjøtt)

200 g sukker

1 klype salt

4 egg (vispet lett for hånd) i plastbolle  

125 gram  meierismør (ikke margarin)

Kok opp sitronskall, sukker, sitronsaft, og salt på middel varme (7 på min induksjon). Ta av platen når det koker og hel dette i tynn stråle over den vispede eggmassen. Rør samtidig godt hele tiden, så varmen ikke får eggemassen til å klumpe seg. Hel så alt tilbake i kjelen, og sett så platen på samme temperatur som tidligere. Rør godt hele tiden og det vil etter ert tykne litt. La det koke opp under omrøring, og reduser varmen litt ved kokepunktet ( 5 på min induksjon). La det koke lett under omrøring i 1. minutt. Dypp kjelen raskt i litt kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Hell så over i en plastbolle og sett en temperaturmåler i (jeg bruker steketermometer). Avkjøl til 37-40 grader og visp så inn romtempererte terninger av smør. Rør til massen blir glatt og blank. Og smak en teskje med deilig sitronkrem, som minner meg om duften og smaken av Amalfikysten i Italia, der det dyrkes masse sitroner. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar